Čtenářská gramotnost - 32 hodin
Obsah kurzu
Tento kurz je vytvořen pro šablonu II/2.2 - a) pro ZŠ. Jeho celkový rozsah je 32 hodin rozdělených do čtyř dnů. Kurz systematicky pracuje s dostupnými seznamy čtenářských dovedností a třídí je podle nastavených kritérií. Účastníci propojují konkrétní postupy s konkrétními čtenářskými dovednostmi. Také nabízí praktické osvojení metod práce s žáky v oblasti kritického myšlení a podpory čtenářské gramotnosti.
Název vzdělávacího programu: Čtením a psaním ke kritickému myšlení - 32 h
Číslo akreditace: MSMT-25266/2016-2-648
Účastníci kurzu budou:
- Plánovat své vlastní lekce a své zkušenosti z jejich realizace sdílet s ostatními.
- Hledat další témata, s nimiž mohou ve vlastních třídách s těmito metodami pracovat.
- Analyzovat a reflektovat jednotlivé metody a postupy, pojmenovávat jejich pozitiva i rizika v kontextu podpory žákovských čtenářských dovedností.
- Analyzovat čtenářské dovednosti obsažené v metodách RWCT.
- Doplňovat metody kurzu svými vlastními náměty, adaptacemi a variantami.
Kurz je členěn na čtyři osmihodinové vyučovací moduly:
- MODUL I - Učitelské prekoncepty, INSERT, E-U-R (Brainstorming, práce s naučným textem - INSERT, metoda Pětilístku, Třífázový model učení E-U-R, Vědomostní kooperativní Bingo, Myšlenková mapa, apod.)
- MODUL II - Aktivní čtenářské činnost nad textem, čtenářovy strategie (Ranní čtení, Skládankové učení, metody Dvojitý zápisník, Poslední slovo patří mně, Diamant, Životabáseň, apod.)
- MODUL III - Práce s odborným textem (Čítárna, metody Třífázový rozhovor, Turnaj skupin, Třídílné zrcadlo, Čtenářská dílna, Volné psaní, Kostka, apod.)
- MODUL IV - Metody pro práci s narativním textem, analýza čtenářských dovedností (Alfa Box, práce s tabulkou čtenářských dovedností a strategií, Párové čtení, Pyramida údajů, Učíme se navzájem, apod.).
Hlavní vzdělávací cíle kurzu:
- Seznámit učitele s konceptem čtenářské gramotnosti a podmínkami potřebnými k jejímu rozvíjení.
- Formou modelových lekcí předvést učitelům využití metod rozvíjejících u žáků čtenářskou gramotnost formou nácviku čtenářských strategií.
- Přivést učitele k sebereflexi jejich učitelské práce, zejména pedagogických kompetencí v oblasti čtenářské gramotnosti.
- Podpořit účastnická sdílení příkladů dobré praxe směřující k rozvoji čtenářské gramotnosti u žáků.
Obsah kurzu
Tento kurz je vytvořen pro šablonu II/2.2 - a) pro ZŠ. Jeho celkový rozsah je 32 hodin rozdělených do čtyř dnů. Kurz systematicky pracuje s dostupnými seznamy čtenářských dovedností a třídí je podle nastavených kritérií. Účastníci propojují konkrétní postupy s konkrétními čtenářskými dovednostmi. Také nabízí praktické osvojení metod práce s žáky v oblasti kritického myšlení a podpory čtenářské gramotnosti.
Název vzdělávacího programu: Čtením a psaním ke kritickému myšlení - 32 h
Číslo akreditace: MSMT-25266/2016-2-648
Účastníci kurzu budou:
- Plánovat své vlastní lekce a své zkušenosti z jejich realizace sdílet s ostatními.
- Hledat další témata, s nimiž mohou ve vlastních třídách s těmito metodami pracovat.
- Analyzovat a reflektovat jednotlivé metody a postupy, pojmenovávat jejich pozitiva i rizika v kontextu podpory žákovských čtenářských dovedností.
- Analyzovat čtenářské dovednosti obsažené v metodách RWCT.
- Doplňovat metody kurzu svými vlastními náměty, adaptacemi a variantami.
Kurz je členěn na čtyři osmihodinové vyučovací moduly:
- MODUL I - Učitelské prekoncepty, INSERT, E-U-R (Brainstorming, práce s naučným textem - INSERT, metoda Pětilístku, Třífázový model učení E-U-R, Vědomostní kooperativní Bingo, Myšlenková mapa, apod.)
- MODUL II - Aktivní čtenářské činnost nad textem, čtenářovy strategie (Ranní čtení, Skládankové učení, metody Dvojitý zápisník, Poslední slovo patří mně, Diamant, Životabáseň, apod.)
- MODUL III - Práce s odborným textem (Čítárna, metody Třífázový rozhovor, Turnaj skupin, Třídílné zrcadlo, Čtenářská dílna, Volné psaní, Kostka, apod.)
- MODUL IV - Metody pro práci s narativním textem, analýza čtenářských dovedností (Alfa Box, práce s tabulkou čtenářských dovedností a strategií, Párové čtení, Pyramida údajů, Učíme se navzájem, apod.).
Hlavní vzdělávací cíle kurzu:
- Seznámit učitele s konceptem čtenářské gramotnosti a podmínkami potřebnými k jejímu rozvíjení.
- Formou modelových lekcí předvést učitelům využití metod rozvíjejících u žáků čtenářskou gramotnost formou nácviku čtenářských strategií.
- Přivést učitele k sebereflexi jejich učitelské práce, zejména pedagogických kompetencí v oblasti čtenářské gramotnosti.
- Podpořit účastnická sdílení příkladů dobré praxe směřující k rozvoji čtenářské gramotnosti u žáků.