Čtenářská gramotnost - 56 hodin
Obsah kurzu
Tento kurz je vytvořen pro šablonu II/2.4 - a) pro ZŠ. Jeho celkový rozsah je 56 hodin. Systematicky pracuje s dostupnými seznamy čtenářských dovedností a třídí je podle nastavených kritérií. Účastníci propojují konkrétní postupy s konkrétními čtenářskými dovednostmi, s cílem zvýšení efektivity jejich budoucího plánování výuky ve třídě. Kurz rovněž nabízí praktické osvojení metod práce s žáky v oblasti kritického myšlení a podpory čtenářské gramotnosti.
Název vzdělávacího programu: Čtením a psaním ke kritickému myšlení - 56 h
Číslo akreditace: MSMT-25266/2016-2-648
Účastníci kurzu budou:
- Plánovat své vlastní lekce a své zkušenosti z jejich realizace sdílet s ostatními.
- Hledat další témata, s nimiž mohou ve vlastních třídách s těmito metodami pracovat.
- Vzájemně se upozorňovat o zajímavých pedagogických, psychologických, didaktických, oborových aj. publikacích.
- Analyzovat a reflektovat jednotlivé metody a postupy, pojmenovávat jejich pozitiva i rizika v kontextu podpory žákovských čtenářských dovedností.
- Analyzovat čtenářské dovednosti obsažené v metodách RWCT.
- Formulovat kritéria a indikátory očekávaného žákova výstupu.
- Chápat principy třífázového modelu učení a plánovat dle něj vlastní vyučovací hodiny.
- Doplňovat metody kurzu svými vlastními náměty, adaptacemi a variantami.
Hlavní vzdělávací cíle kurzu:
- Seznámit učitele s konceptem čtenářské gramotnosti a podmínkami potřebnými k jejímu rozvíjení.
- Formou modelových lekcí předvést učitelům využití metod rozvíjejících u žáků čtenářskou gramotnost formou nácviku čtenářských strategií.
- Přivést učitele k sebereflexi jejich učitelské práce, zejména pedagogických kompetencí v oblasti čtenářské gramotnosti.
- Podpořit účastnická sdílení příkladů dobré praxe směřující k rozvoji čtenářské gramotnosti u žáků.
Kurz je členěn na šest vyučovacích modulů, přičemž první čtyři jsou desetihodinové a zbylé dva osmihodinové. Některé moduly mohou být rozděleny i na menší, dílčí bloky. Možné je i jiné časové rozdělení, např. 7 dnů x 8 hodin.
- MODUL I - Učitelské prekoncepty, INSERT, E-U-R (Brainstorming, práce s naučným textem - INSERT, metoda Pětilístku, Třífázový model učení E-U-R, Vědomostní kooperativní Bingo, Myšlenková mapa, apod.)
- MODUL II - Aktivní čtenářské činnosti nad textem, evokace (Ranní čtení, metody Dvojitý zápisník, Poslední slovo patří mně, Diamant, skupinové plánování zavádění metod do praxe, podrobněji k fázi Evokace, apod.)
- MODUL III - Práce s odborným textem (Ukázková hodina z matematiky, metody Třífázový rozhovor, Turnaj skupin, Skládankové učení, Volné psaní, Kostka, apod.)
- MODUL IV - Bloomova taxonomie, analýza čtenářských dovedností (metoda Sněhové koule, Řízené čtení, čtení s předvídáním - práce s narativním textem, skupinová práce s Bloomovou taxonomií vzdělávacích cílů, podrobněji k fázi Uvědomění si významu informací, apod.)
- MODUL V - Metody pro práci s narativním textem (Alfa Box, Párové čtení, Pyramida údajů, Učíme se navzájem, Klíčová slova Ano-Ne, apod.)
- MODUL VI - Grafické organizéry a sdílení okolností četby (Čítárna, Třídílné zrcadlo, Čtenářská dílna, T-graf, Vennův diagram, apod.)
Obsah kurzu
Tento kurz je vytvořen pro šablonu II/2.4 - a) pro ZŠ. Jeho celkový rozsah je 56 hodin. Systematicky pracuje s dostupnými seznamy čtenářských dovedností a třídí je podle nastavených kritérií. Účastníci propojují konkrétní postupy s konkrétními čtenářskými dovednostmi, s cílem zvýšení efektivity jejich budoucího plánování výuky ve třídě. Kurz rovněž nabízí praktické osvojení metod práce s žáky v oblasti kritického myšlení a podpory čtenářské gramotnosti.
Název vzdělávacího programu: Čtením a psaním ke kritickému myšlení - 56 h
Číslo akreditace: MSMT-25266/2016-2-648
Účastníci kurzu budou:
- Plánovat své vlastní lekce a své zkušenosti z jejich realizace sdílet s ostatními.
- Hledat další témata, s nimiž mohou ve vlastních třídách s těmito metodami pracovat.
- Vzájemně se upozorňovat o zajímavých pedagogických, psychologických, didaktických, oborových aj. publikacích.
- Analyzovat a reflektovat jednotlivé metody a postupy, pojmenovávat jejich pozitiva i rizika v kontextu podpory žákovských čtenářských dovedností.
- Analyzovat čtenářské dovednosti obsažené v metodách RWCT.
- Formulovat kritéria a indikátory očekávaného žákova výstupu.
- Chápat principy třífázového modelu učení a plánovat dle něj vlastní vyučovací hodiny.
- Doplňovat metody kurzu svými vlastními náměty, adaptacemi a variantami.
Hlavní vzdělávací cíle kurzu:
- Seznámit učitele s konceptem čtenářské gramotnosti a podmínkami potřebnými k jejímu rozvíjení.
- Formou modelových lekcí předvést učitelům využití metod rozvíjejících u žáků čtenářskou gramotnost formou nácviku čtenářských strategií.
- Přivést učitele k sebereflexi jejich učitelské práce, zejména pedagogických kompetencí v oblasti čtenářské gramotnosti.
- Podpořit účastnická sdílení příkladů dobré praxe směřující k rozvoji čtenářské gramotnosti u žáků.
Kurz je členěn na šest vyučovacích modulů, přičemž první čtyři jsou desetihodinové a zbylé dva osmihodinové. Některé moduly mohou být rozděleny i na menší, dílčí bloky. Možné je i jiné časové rozdělení, např. 7 dnů x 8 hodin.
- MODUL I - Učitelské prekoncepty, INSERT, E-U-R (Brainstorming, práce s naučným textem - INSERT, metoda Pětilístku, Třífázový model učení E-U-R, Vědomostní kooperativní Bingo, Myšlenková mapa, apod.)
- MODUL II - Aktivní čtenářské činnosti nad textem, evokace (Ranní čtení, metody Dvojitý zápisník, Poslední slovo patří mně, Diamant, skupinové plánování zavádění metod do praxe, podrobněji k fázi Evokace, apod.)
- MODUL III - Práce s odborným textem (Ukázková hodina z matematiky, metody Třífázový rozhovor, Turnaj skupin, Skládankové učení, Volné psaní, Kostka, apod.)
- MODUL IV - Bloomova taxonomie, analýza čtenářských dovedností (metoda Sněhové koule, Řízené čtení, čtení s předvídáním - práce s narativním textem, skupinová práce s Bloomovou taxonomií vzdělávacích cílů, podrobněji k fázi Uvědomění si významu informací, apod.)
- MODUL V - Metody pro práci s narativním textem (Alfa Box, Párové čtení, Pyramida údajů, Učíme se navzájem, Klíčová slova Ano-Ne, apod.)
- MODUL VI - Grafické organizéry a sdílení okolností četby (Čítárna, Třídílné zrcadlo, Čtenářská dílna, T-graf, Vennův diagram, apod.)