Čtenářská gramotnost - 56 hodin

Obrázek kurzu
Alderferova motivační pyramida Bloomova taxonomie čtenářská gramotnost DVPP E-U-R INSERT myšlenková mapa RWCT Sněhová koule Šablony

Obsah kurzu

Tento kurz je vytvořen pro šablonu II/2.4 - a) pro ZŠ. Jeho celkový rozsah je 56 hodin. Systematicky pracuje s dostupnými seznamy čtenářských dovedností a třídí je podle nastavených kritérií. Účastníci propojují konkrétní postupy s konkrétními čtenářskými dovednostmi, s cílem zvýšení efektivity jejich budoucího plánování výuky ve třídě. Kurz rovněž nabízí praktické osvojení metod práce s žáky v oblasti kritického myšlení a podpory čtenářské gramotnosti.

Název vzdělávacího programu: Čtením a psaním ke kritickému myšlení - 56 h

Číslo akreditace: MSMT-25266/2016-2-648

Účastníci kurzu budou:

  • Plánovat své vlastní lekce a své zkušenosti z jejich realizace sdílet s ostatními.
  • Hledat další témata, s nimiž mohou ve vlastních třídách s těmito metodami pracovat.
  • Vzájemně se upozorňovat o zajímavých pedagogických, psychologických, didaktických, oborových aj. publikacích.
  • Analyzovat a reflektovat jednotlivé metody a postupy, pojmenovávat jejich pozitiva i rizika v kontextu podpory žákovských čtenářských dovedností.
  • Analyzovat čtenářské dovednosti obsažené v metodách RWCT.
  • Formulovat kritéria a indikátory očekávaného žákova výstupu.
  • Chápat principy třífázového modelu učení a plánovat dle něj vlastní vyučovací hodiny.
  • Doplňovat metody kurzu svými vlastními náměty, adaptacemi a variantami.

Hlavní vzdělávací cíle kurzu:

  • Seznámit učitele s konceptem čtenářské gramotnosti a podmínkami potřebnými k jejímu rozvíjení.
  • Formou modelových lekcí předvést učitelům využití metod rozvíjejících u žáků čtenářskou gramotnost formou nácviku čtenářských strategií.
  • Přivést učitele k sebereflexi jejich učitelské práce, zejména pedagogických kompetencí v oblasti čtenářské gramotnosti.
  • Podpořit účastnická sdílení příkladů dobré praxe směřující k rozvoji čtenářské gramotnosti u žáků.

Kurz je členěn na šest vyučovacích modulů, přičemž první čtyři jsou desetihodinové a zbylé dva osmihodinové. Některé moduly mohou být rozděleny i na menší, dílčí bloky. Možné je i jiné časové rozdělení, např. 7 dnů x 8 hodin.

  • MODUL I - Učitelské prekoncepty, INSERT, E-U-R (Brainstorming, práce s naučným textem - INSERT, metoda Pětilístku, Třífázový model učení E-U-R, Vědomostní kooperativní Bingo, Myšlenková mapa, apod.)
  • MODUL II - Aktivní čtenářské činnosti nad textem, evokace (Ranní čtení, metody Dvojitý zápisník, Poslední slovo patří mně, Diamant, skupinové plánování zavádění metod do praxe, podrobněji k fázi Evokace, apod.)
  • MODUL III - Práce s odborným textem (Ukázková hodina z matematiky, metody Třífázový rozhovor, Turnaj skupin, Skládankové učení, Volné psaní, Kostka, apod.)
  • MODUL IV - Bloomova taxonomie, analýza čtenářských dovedností (metoda Sněhové koule, Řízené čtení, čtení s předvídáním - práce s narativním textem, skupinová práce s Bloomovou taxonomií vzdělávacích cílů, podrobněji k fázi Uvědomění si významu informací, apod.)
  • MODUL V - Metody pro práci s narativním textem (Alfa Box, Párové čtení, Pyramida údajů, Učíme se navzájem, Klíčová slova Ano-Ne, apod.)
  • MODUL VI - Grafické organizéry a sdílení okolností četby (Čítárna, Třídílné zrcadlo, Čtenářská dílna, T-graf, Vennův diagram, apod.)
Individuální domluva

Obsah kurzu

Tento kurz je vytvořen pro šablonu II/2.4 - a) pro ZŠ. Jeho celkový rozsah je 56 hodin. Systematicky pracuje s dostupnými seznamy čtenářských dovedností a třídí je podle nastavených kritérií. Účastníci propojují konkrétní postupy s konkrétními čtenářskými dovednostmi, s cílem zvýšení efektivity jejich budoucího plánování výuky ve třídě. Kurz rovněž nabízí praktické osvojení metod práce s žáky v oblasti kritického myšlení a podpory čtenářské gramotnosti.

Název vzdělávacího programu: Čtením a psaním ke kritickému myšlení - 56 h

Číslo akreditace: MSMT-25266/2016-2-648

Účastníci kurzu budou:

  • Plánovat své vlastní lekce a své zkušenosti z jejich realizace sdílet s ostatními.
  • Hledat další témata, s nimiž mohou ve vlastních třídách s těmito metodami pracovat.
  • Vzájemně se upozorňovat o zajímavých pedagogických, psychologických, didaktických, oborových aj. publikacích.
  • Analyzovat a reflektovat jednotlivé metody a postupy, pojmenovávat jejich pozitiva i rizika v kontextu podpory žákovských čtenářských dovedností.
  • Analyzovat čtenářské dovednosti obsažené v metodách RWCT.
  • Formulovat kritéria a indikátory očekávaného žákova výstupu.
  • Chápat principy třífázového modelu učení a plánovat dle něj vlastní vyučovací hodiny.
  • Doplňovat metody kurzu svými vlastními náměty, adaptacemi a variantami.

Hlavní vzdělávací cíle kurzu:

  • Seznámit učitele s konceptem čtenářské gramotnosti a podmínkami potřebnými k jejímu rozvíjení.
  • Formou modelových lekcí předvést učitelům využití metod rozvíjejících u žáků čtenářskou gramotnost formou nácviku čtenářských strategií.
  • Přivést učitele k sebereflexi jejich učitelské práce, zejména pedagogických kompetencí v oblasti čtenářské gramotnosti.
  • Podpořit účastnická sdílení příkladů dobré praxe směřující k rozvoji čtenářské gramotnosti u žáků.

Kurz je členěn na šest vyučovacích modulů, přičemž první čtyři jsou desetihodinové a zbylé dva osmihodinové. Některé moduly mohou být rozděleny i na menší, dílčí bloky. Možné je i jiné časové rozdělení, např. 7 dnů x 8 hodin.

  • MODUL I - Učitelské prekoncepty, INSERT, E-U-R (Brainstorming, práce s naučným textem - INSERT, metoda Pětilístku, Třífázový model učení E-U-R, Vědomostní kooperativní Bingo, Myšlenková mapa, apod.)
  • MODUL II - Aktivní čtenářské činnosti nad textem, evokace (Ranní čtení, metody Dvojitý zápisník, Poslední slovo patří mně, Diamant, skupinové plánování zavádění metod do praxe, podrobněji k fázi Evokace, apod.)
  • MODUL III - Práce s odborným textem (Ukázková hodina z matematiky, metody Třífázový rozhovor, Turnaj skupin, Skládankové učení, Volné psaní, Kostka, apod.)
  • MODUL IV - Bloomova taxonomie, analýza čtenářských dovedností (metoda Sněhové koule, Řízené čtení, čtení s předvídáním - práce s narativním textem, skupinová práce s Bloomovou taxonomií vzdělávacích cílů, podrobněji k fázi Uvědomění si významu informací, apod.)
  • MODUL V - Metody pro práci s narativním textem (Alfa Box, Párové čtení, Pyramida údajů, Učíme se navzájem, Klíčová slova Ano-Ne, apod.)
  • MODUL VI - Grafické organizéry a sdílení okolností četby (Čítárna, Třídílné zrcadlo, Čtenářská dílna, T-graf, Vennův diagram, apod.)

Lektoři

lektor-1

PhDr. Libor Kyncl , lektor

dříve učitel, nyní lektor a mentor, absolvoval v letech 1997-8 první kurs programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT) v ČR. Od té doby v roli učitele osvojené metody začleňoval do výuky a jako lektor vedl množství seminářů o rozsahu 6-120 hodin věnovaných tomuto programu a podpoře čtenářských dovedností žáků napříč vyučovacími předměty. Stal se mezinárodně certifikovaným lektorem programu „Čtením a psaním ke kritickému myšlení“.
lektor-2

Mgr. Beata Kynclová , lektor

učitelka na ZŠ, nyní na SŠ, lektorka a mentorka, se propagaci a rozvíjení mentoringu ve školském prostředí věnuje řadu let. Po absolvování výcviku v systemickém koučování ji zaujal mentoring a z něho plynoucí příležitosti individuální práce s učiteli a podpora jejich profesního rozvoje. Kromě seminářů o mentoringu vede též výcvik mentorů a peer-mentoring. Členka ČAMV (Česká asociace mentoringu ve vzdělávání). Kromě práce se svými vlastními klienty se jako externí mentorka zapojuje též do množství projektů na Moravě, ve Slezsku i v Čechách.