Empowerment a podpora klientů sociálních služeb - 16 hodin
Obsah kurzu
Vzdělávací program seznámí účastníky s konceptem empowermentu (zmocňování či zplnomocňování) a participace v sociální práci. Princip zplnomocnění neboli posílení klade důraz na aktivní participaci klienta a jeho blízkého okolí (rodiny, komunity) při řešení svých problémů či životní situace, tedy posílení pravomocí klienta vedoucí k jeho samostatné práci a zvýšené zodpovědnosti za její výsledky. Cílem programu je předat účastníkům základní poznatky o konceptu zplnomocňování a jeho praktickém využití při práci s klienty sociálních služeb, zejména formou pomáhajícího rozhovoru coby základního nástroje podpory na cestě k osobnímu zotavování klientů. Důležitou součástí vzdělávacího programu je řešení kazuistik a konkrétních situací prožitých účastníky a také sdílení zkušeností a příkladů dobré praxe.
Pro koho je kurz určen:
Kurz je realizován v rámci projektu „Podpora duše II“, registrační číslo CZ.03.2.63/0.0/0.0/15_007/0010340.
Cílovou skupinou této aktivity jsou jednak pracovníci sociálních služeb orientujících se na práci s lidmi s duševním onemocněním (konkrétně sociální pracovníci těchto služeb, pracovníci v sociálních službách, ale také vedoucí pracovníci), dále zdravotní pracovníci (dle zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách) v oblasti péče o osoby s duševním onemocněním a pracovníci 22 obcí s rozšířenou působností (sociální pracovníci a veřejní opatrovníci). Účastníci kurzů musí poskytovat služby na území Moravskoslezského kraje.
Délka kurzu: 16 hodin
Název a číslo akreditace MPSV ČR: Empowerment a podpora klientů sociálních služeb, A2020/0819-SP/PC/VP
Z obsahu kurzu:
Empowerment v prostředí sociálních služeb (1. výukový den)
Úvod do problematiky empowermentu - základní terminologie, historický vývoj využívání tohoto konceptu v prostředí sociálních služeb. Základní principy fungování empowermentu. Základní komunikační strategie zaměřené na motivaci, dodávání odvahy a posilování pocitu kontroly klienta nad svým životem. Jak klient v konkrétní situaci může pomoct sám sobě. Podporování pozitivních tendencí, silných stránek, možností a zdrojů u klienta, na místo zaměřování se na problémy a "překážky". Zapojení blízkého okolí klienta do procesu recovery (rodina, přátelé, komunita apod.), péče o klienta v rámci multidisciplinárního týmu. Podpora od osob se zkušeností s konkrétní životní situací (peer support).
Využití nástrojů empowermentu v praxi (2. výukový den)
Pomáhající rozhovor jako základní nástroj individuální práce s klientem. Vedení rozhovoru, formulace otázek, práce s životním příběhem a specifickou situací každého klienta - praktický nácvik. Identifikace potenciálu, zdrojů a možností klienta. Postupy a metody k aktivizaci a rozvoji tohoto potenciálu, vytváření potřebných podmínek. Přání, cíle a vize klienta a jejich objektivní zhodnocení. Individuální plánování a práce s klientem zaměřená na řešení a dosahování konkrétních výsledků. Kazuistiky, analýza a hledání individuálně využitelných řešení konkrétních situací prožitých účastníky vzdělávacího programu. Sdílení zkušeností a příkladů dobré praxe. Problematika vlastní psychohygieny při práci s klienty.
Obsah kurzu
Vzdělávací program seznámí účastníky s konceptem empowermentu (zmocňování či zplnomocňování) a participace v sociální práci. Princip zplnomocnění neboli posílení klade důraz na aktivní participaci klienta a jeho blízkého okolí (rodiny, komunity) při řešení svých problémů či životní situace, tedy posílení pravomocí klienta vedoucí k jeho samostatné práci a zvýšené zodpovědnosti za její výsledky. Cílem programu je předat účastníkům základní poznatky o konceptu zplnomocňování a jeho praktickém využití při práci s klienty sociálních služeb, zejména formou pomáhajícího rozhovoru coby základního nástroje podpory na cestě k osobnímu zotavování klientů. Důležitou součástí vzdělávacího programu je řešení kazuistik a konkrétních situací prožitých účastníky a také sdílení zkušeností a příkladů dobré praxe.
Pro koho je kurz určen:
Kurz je realizován v rámci projektu „Podpora duše II“, registrační číslo CZ.03.2.63/0.0/0.0/15_007/0010340.
Cílovou skupinou této aktivity jsou jednak pracovníci sociálních služeb orientujících se na práci s lidmi s duševním onemocněním (konkrétně sociální pracovníci těchto služeb, pracovníci v sociálních službách, ale také vedoucí pracovníci), dále zdravotní pracovníci (dle zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách) v oblasti péče o osoby s duševním onemocněním a pracovníci 22 obcí s rozšířenou působností (sociální pracovníci a veřejní opatrovníci). Účastníci kurzů musí poskytovat služby na území Moravskoslezského kraje.
Délka kurzu: 16 hodin
Název a číslo akreditace MPSV ČR: Empowerment a podpora klientů sociálních služeb, A2020/0819-SP/PC/VP
Z obsahu kurzu:
Empowerment v prostředí sociálních služeb (1. výukový den)
Úvod do problematiky empowermentu - základní terminologie, historický vývoj využívání tohoto konceptu v prostředí sociálních služeb. Základní principy fungování empowermentu. Základní komunikační strategie zaměřené na motivaci, dodávání odvahy a posilování pocitu kontroly klienta nad svým životem. Jak klient v konkrétní situaci může pomoct sám sobě. Podporování pozitivních tendencí, silných stránek, možností a zdrojů u klienta, na místo zaměřování se na problémy a "překážky". Zapojení blízkého okolí klienta do procesu recovery (rodina, přátelé, komunita apod.), péče o klienta v rámci multidisciplinárního týmu. Podpora od osob se zkušeností s konkrétní životní situací (peer support).
Využití nástrojů empowermentu v praxi (2. výukový den)
Pomáhající rozhovor jako základní nástroj individuální práce s klientem. Vedení rozhovoru, formulace otázek, práce s životním příběhem a specifickou situací každého klienta - praktický nácvik. Identifikace potenciálu, zdrojů a možností klienta. Postupy a metody k aktivizaci a rozvoji tohoto potenciálu, vytváření potřebných podmínek. Přání, cíle a vize klienta a jejich objektivní zhodnocení. Individuální plánování a práce s klientem zaměřená na řešení a dosahování konkrétních výsledků. Kazuistiky, analýza a hledání individuálně využitelných řešení konkrétních situací prožitých účastníky vzdělávacího programu. Sdílení zkušeností a příkladů dobré praxe. Problematika vlastní psychohygieny při práci s klienty.