Komunikační dovednosti - 24 hodin
Obsah kurzu
Chcete poznat pravidla efektivní komunikace v sociálních službách s různými typy uživatelů?
Seznamte se s technikami aktivního naslouchání a argumentace včetně praktických ukázek v rámci vybraných uživatelů soc. služeb.
Délka kurzu: 24 h
Název a číslo akreditace MPSV ČR: Základy komunikačních dovedností, A2017/0785-SP/PC
EDVIA: Komunikační dovednosti v sociální práci, 2016/0530-PC/SP/VP/PP
Z obsahu kurzu:
1 modul: KOMUNIKACE
- Nejprve se podíváme na komunikaci obecně – seznámíme se s teorií, představíme si terminologie, komunikační toky, rozhovor/vedení, podpora, chyby, ukázky rozhovorů v soc. službách s různými uživateli (skupinová práce).
- Definujeme si klíčové problémy - komunikační bariéry, popis problému, nácvik řešení.
- Představíme si základní komunikační model - pozornost, signály, spolupráce, model přenosu.
- Dále se podíváme na verbální komunikaci - popis/ukázky/cvičení, motivace ke komunikaci a neverbální komunikace - základní pojmy/rozpory verbální x neverbální, ukázky postojů, posedů, mimiky, příklady neverbální komunikace u různých uživatelů.
- Na závěr tohoto modulu si vyzkoušíme praktický nácvik různých rolí.
2. modul: KONFLIKTY
- Z kraje modulu si osvojíme původ a teorie konfliktů - vymezení pojmu, cyklus, druhy.
- Dále se podíváme na řešení konfliktů - postupy, druhy řešení, interpersonální konflikty, vymezení, druhy.
- Představíme si druhy konfliktů - konflikty na pracovišti - vznik, průběh, řešení, skupinové konflikty, konflikty ve veřejném prostoru, konflikty organizací, konflikt veřejný zájem x uživatel, konflikty zájmových skupin.
- V neposlední řadě se zaměříme na důsledky konfliktů, stres – vymezení pojmu, symptomy a na nácvik konfliktů s různými uživateli.
3. modul: AKTIVNÍ NASLOUCHÁNÍ A ARGUMENTACE
- Nejdříve se podíváme na vymezení pojmů - pasivní a aktivní naslouchání, argumentace, informace.
- Dále si osvojíme pravidla aktivního naslouchání – empatie, zrakový kontakt, vhodné postoje, pozornost.
- Věnovat se budeme i technikám aktivního naslouchání - povzbuzování, objasňování, parafráze, reflexe, shrnutí, uznání.
- Řekneme si, co jsou argumentace a jaký je jejích význam - postup argumentace. Představíme si argumentační fauly - důraz na rozum, důraz na emoce, chybné vyvození, chybná příčina, obsahové chyby, chybné útoky a vyzkoušíme si nácvik na situacích v běžném i profesním životě.
4. modul: VYJEDNÁVÁNÍ
- Poslední modul budeme věnovat vyjednávání. Na začátek si vymezíme základní pojmy - vyjednávání, role, cíle.
- Předvedeme si vyjednávací taktiky - prodej, jednání, příklady, nátlakové taktiky – manipulace, nátlakové taktiky využívající prostředí.
- A nakonec si definujeme faktory úspěšného jednání - faktory ovlivňující jednání, síla, čas, informace, dovednosti.
Obsah kurzu
Chcete poznat pravidla efektivní komunikace v sociálních službách s různými typy uživatelů?
Seznamte se s technikami aktivního naslouchání a argumentace včetně praktických ukázek v rámci vybraných uživatelů soc. služeb.
Délka kurzu: 24 h
Název a číslo akreditace MPSV ČR: Základy komunikačních dovedností, A2017/0785-SP/PC
EDVIA: Komunikační dovednosti v sociální práci, 2016/0530-PC/SP/VP/PP
Z obsahu kurzu:
1 modul: KOMUNIKACE
- Nejprve se podíváme na komunikaci obecně – seznámíme se s teorií, představíme si terminologie, komunikační toky, rozhovor/vedení, podpora, chyby, ukázky rozhovorů v soc. službách s různými uživateli (skupinová práce).
- Definujeme si klíčové problémy - komunikační bariéry, popis problému, nácvik řešení.
- Představíme si základní komunikační model - pozornost, signály, spolupráce, model přenosu.
- Dále se podíváme na verbální komunikaci - popis/ukázky/cvičení, motivace ke komunikaci a neverbální komunikace - základní pojmy/rozpory verbální x neverbální, ukázky postojů, posedů, mimiky, příklady neverbální komunikace u různých uživatelů.
- Na závěr tohoto modulu si vyzkoušíme praktický nácvik různých rolí.
2. modul: KONFLIKTY
- Z kraje modulu si osvojíme původ a teorie konfliktů - vymezení pojmu, cyklus, druhy.
- Dále se podíváme na řešení konfliktů - postupy, druhy řešení, interpersonální konflikty, vymezení, druhy.
- Představíme si druhy konfliktů - konflikty na pracovišti - vznik, průběh, řešení, skupinové konflikty, konflikty ve veřejném prostoru, konflikty organizací, konflikt veřejný zájem x uživatel, konflikty zájmových skupin.
- V neposlední řadě se zaměříme na důsledky konfliktů, stres – vymezení pojmu, symptomy a na nácvik konfliktů s různými uživateli.
3. modul: AKTIVNÍ NASLOUCHÁNÍ A ARGUMENTACE
- Nejdříve se podíváme na vymezení pojmů - pasivní a aktivní naslouchání, argumentace, informace.
- Dále si osvojíme pravidla aktivního naslouchání – empatie, zrakový kontakt, vhodné postoje, pozornost.
- Věnovat se budeme i technikám aktivního naslouchání - povzbuzování, objasňování, parafráze, reflexe, shrnutí, uznání.
- Řekneme si, co jsou argumentace a jaký je jejích význam - postup argumentace. Představíme si argumentační fauly - důraz na rozum, důraz na emoce, chybné vyvození, chybná příčina, obsahové chyby, chybné útoky a vyzkoušíme si nácvik na situacích v běžném i profesním životě.
4. modul: VYJEDNÁVÁNÍ
- Poslední modul budeme věnovat vyjednávání. Na začátek si vymezíme základní pojmy - vyjednávání, role, cíle.
- Předvedeme si vyjednávací taktiky - prodej, jednání, příklady, nátlakové taktiky – manipulace, nátlakové taktiky využívající prostředí.
- A nakonec si definujeme faktory úspěšného jednání - faktory ovlivňující jednání, síla, čas, informace, dovednosti.