Facilitace v procesu řízené diskuze - 16 hodin

Obrázek kurzu
facilitace facilitátor metoda komunikace řízená diskuze sociální služby

Obsah kurzu

Porozumějte facilitaci jako přístupu a metodě komunikace a vedení lidí. Naučte se používat facilitaci při řešení konfliktů ve skupině a rozeznejte shody a rozdíly mezi facilitací a mediací.

Délka kurzu: 16 h

Název a číslo akreditace MPSV ČR: Facilitace v procesu řízené diskuze, A2019/0077-SP/VP

Z obsahu kurzu:

Kurz Facilitace v procesu řízené diskuse je určen především pro vedoucí pracovníky v oblasti sociálních služeb (resp. sociální práce) a sociální pracovníky, kteří facilitační dovednosti potřebují ke koordinačním činnostem - např. vedení a koordinace případových konferencí, vedení kulatých stolů atp., ale také jako nástroj komunitní sociální práce.

Převážná část kurzu je tedy věnována obecným principům facilitace a jejího využití v rámci komunikace, při vedení a řízení lidí a řešení konfliktů ve skupině.

1. den

Na začátku kurzu se představíme úvod do facilitace a možnosti využití facilitace: Podíváme se na možnosti řešení problémů/konfliktů.

Definujeme si kdo je facilitátor a jaká je jeho zodpovědnost, úkoly a chování. Představíme si příklady využití facilitace (porady, workshopy, obchodní jednání, komunitní plánování, případové konference, mediace atd.), vč. možnosti využívat facilitaci jako didaktickou metodu.

Dále se podíváme na facilitaci jako metodu komunikace a řízení diskuse/vedení lidí - Fáze facilitace – příprava, agenda, zahájení, vedení, uzavření, výstupy, vyhodnocení setkání.
Vyzkoušíme si modelové cvičení ve skupinách - příprava facilitace. Komunikační dovednosti facilitátora (techniky aktivního naslouchání, empatie, kladení otázek).

2. den

Představíme si metody a techniky sběru, třídění informací a rozhodování; dovednosti pro udržení směru diskuse a podporu zapojení všech členů. Řekneme si, jaké jsou potřeba dovednosti pro řešení problémů a pro práci se skupinou.

Dále si řekneme, jaké je využití principů a technik facilitace v mediačním procesu - rozdíly mezi facilitací a mediací - využití principů a facilitačních dovedností v praxi mediátora

Poslední část kurzu budeme věnovat řešení konfliktů ve skupině. Řekneme si, jak vést mediaci ve skupině – jaká je struktura diskuze, práce v skupinách, očištění problému od konfliktu. Předvedeme si techniky vedoucí skupinu od konfliktu pozic k hledání řešení uspokojující zájmy obou stran.  Naučíme se identifikovat sporné body v diskuzi skupiny.

Individuální domluva

Obsah kurzu

Porozumějte facilitaci jako přístupu a metodě komunikace a vedení lidí. Naučte se používat facilitaci při řešení konfliktů ve skupině a rozeznejte shody a rozdíly mezi facilitací a mediací.

Délka kurzu: 16 h

Název a číslo akreditace MPSV ČR: Facilitace v procesu řízené diskuze, A2019/0077-SP/VP

Z obsahu kurzu:

Kurz Facilitace v procesu řízené diskuse je určen především pro vedoucí pracovníky v oblasti sociálních služeb (resp. sociální práce) a sociální pracovníky, kteří facilitační dovednosti potřebují ke koordinačním činnostem - např. vedení a koordinace případových konferencí, vedení kulatých stolů atp., ale také jako nástroj komunitní sociální práce.

Převážná část kurzu je tedy věnována obecným principům facilitace a jejího využití v rámci komunikace, při vedení a řízení lidí a řešení konfliktů ve skupině.

1. den

Na začátku kurzu se představíme úvod do facilitace a možnosti využití facilitace: Podíváme se na možnosti řešení problémů/konfliktů.

Definujeme si kdo je facilitátor a jaká je jeho zodpovědnost, úkoly a chování. Představíme si příklady využití facilitace (porady, workshopy, obchodní jednání, komunitní plánování, případové konference, mediace atd.), vč. možnosti využívat facilitaci jako didaktickou metodu.

Dále se podíváme na facilitaci jako metodu komunikace a řízení diskuse/vedení lidí - Fáze facilitace – příprava, agenda, zahájení, vedení, uzavření, výstupy, vyhodnocení setkání.
Vyzkoušíme si modelové cvičení ve skupinách - příprava facilitace. Komunikační dovednosti facilitátora (techniky aktivního naslouchání, empatie, kladení otázek).

2. den

Představíme si metody a techniky sběru, třídění informací a rozhodování; dovednosti pro udržení směru diskuse a podporu zapojení všech členů. Řekneme si, jaké jsou potřeba dovednosti pro řešení problémů a pro práci se skupinou.

Dále si řekneme, jaké je využití principů a technik facilitace v mediačním procesu - rozdíly mezi facilitací a mediací - využití principů a facilitačních dovedností v praxi mediátora

Poslední část kurzu budeme věnovat řešení konfliktů ve skupině. Řekneme si, jak vést mediaci ve skupině – jaká je struktura diskuze, práce v skupinách, očištění problému od konfliktu. Předvedeme si techniky vedoucí skupinu od konfliktu pozic k hledání řešení uspokojující zájmy obou stran.  Naučíme se identifikovat sporné body v diskuzi skupiny.