Čtenářská gramotnost - 16 hodin
Obsah kurzu
Tento kurz je vytvořen pro šablonu II/2.1 - a) pro ZŠ. Celkový rozsah kurzu je 16 hodin rozdělených do dvou dnů. Kurz vychází z programu RWCT, "Čtením a psaním ke kritickému myšlení". Systematicky pracuje s dostupnými seznamy čtenářských dovedností a třídí je podle nastavených kritérií. Účastníci propojují konkrétní postupy s konkrétními čtenářskými dovednostmi. Uvedený kurz je chápán jako první vhled do tématu i jako inspirace k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků.
Název vzdělávacího programu: Metody k podpoře čtenářské gramotnosti napříč vyučovacími předměty
Číslo akreditace: MSMT-25266/2016-2-648
Kurz je určen všem zájemcům o uvedené téma, kteří disponují spíše základními znalostmi a systematicky se rozvojem čtenářské gramotnosti svých žáků dosud nezabývají. Není určen učitelům, kteří prošli kurzem Čtením a psaním ke kritickému myšlení nebo seminářem s podobným obsahem.
Účastníci kurzu budou průběžně hledat další témata, s nimiž mohou ve vlastních třídách těmito metodami pracovat, budou analyzovat a reflektovat jednotlivé metody a postupy, pojmenovávat jejich pozitiva i rizika v kontextu podpory žákovských čtenářských dovedností. V neposlední řadě budou analyzovat čtenářské dovednosti obsažené v metodách RWCT.
Kurz je členěn na dva osmihodinové vyučovací moduly:
- MODUL I - Učitelské prekoncepty, INSERT, analýza čtenářských dovedností (Brainstorming, práce s naučným textem - INSERT, metody Pětilístku, Třífázový model učení E-U-R, Vědomostní kooperativní Bingo, apod.)
- MODUL II - Metody pro práci s odborným a narativním textem (Skládankové učení, Párové čtení, Klíčová slova, metoda Ano-Ne, apod.)
Hlavní vzdělávací cíle kurzu:
- Seznámit učitele s konceptem čtenářské gramotnosti a podmínkami potřebnými k jejímu rozvíjení.
- Formou modelových lekcí předvést učitelům využití metod rozvíjejících u žáků čtenářskou gramotnost formou nácviku čtenářských strategií.
- Přivést učitele k sebereflexi jejich učitelské práce, zejména pedagogických kompetencí v oblasti čtenářské gramotnosti.
Obsah kurzu
Tento kurz je vytvořen pro šablonu II/2.1 - a) pro ZŠ. Celkový rozsah kurzu je 16 hodin rozdělených do dvou dnů. Kurz vychází z programu RWCT, "Čtením a psaním ke kritickému myšlení". Systematicky pracuje s dostupnými seznamy čtenářských dovedností a třídí je podle nastavených kritérií. Účastníci propojují konkrétní postupy s konkrétními čtenářskými dovednostmi. Uvedený kurz je chápán jako první vhled do tématu i jako inspirace k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků.
Název vzdělávacího programu: Metody k podpoře čtenářské gramotnosti napříč vyučovacími předměty
Číslo akreditace: MSMT-25266/2016-2-648
Kurz je určen všem zájemcům o uvedené téma, kteří disponují spíše základními znalostmi a systematicky se rozvojem čtenářské gramotnosti svých žáků dosud nezabývají. Není určen učitelům, kteří prošli kurzem Čtením a psaním ke kritickému myšlení nebo seminářem s podobným obsahem.
Účastníci kurzu budou průběžně hledat další témata, s nimiž mohou ve vlastních třídách těmito metodami pracovat, budou analyzovat a reflektovat jednotlivé metody a postupy, pojmenovávat jejich pozitiva i rizika v kontextu podpory žákovských čtenářských dovedností. V neposlední řadě budou analyzovat čtenářské dovednosti obsažené v metodách RWCT.
Kurz je členěn na dva osmihodinové vyučovací moduly:
- MODUL I - Učitelské prekoncepty, INSERT, analýza čtenářských dovedností (Brainstorming, práce s naučným textem - INSERT, metody Pětilístku, Třífázový model učení E-U-R, Vědomostní kooperativní Bingo, apod.)
- MODUL II - Metody pro práci s odborným a narativním textem (Skládankové učení, Párové čtení, Klíčová slova, metoda Ano-Ne, apod.)
Hlavní vzdělávací cíle kurzu:
- Seznámit učitele s konceptem čtenářské gramotnosti a podmínkami potřebnými k jejímu rozvíjení.
- Formou modelových lekcí předvést učitelům využití metod rozvíjejících u žáků čtenářskou gramotnost formou nácviku čtenářských strategií.
- Přivést učitele k sebereflexi jejich učitelské práce, zejména pedagogických kompetencí v oblasti čtenářské gramotnosti.