Čtenářská gramotnost - 80 hodin

Obrázek kurzu
Bloomova taxonomie čtenářská gramotnost DVPP E-U-R hodnocení v RWCT INSERT metody aktivního učení RWCT Šablony

Obsah kurzu

Tento kurz je vytvořen pro šablonu II/2.6 - a) pro ZŠ. Jeho celkový rozsah je 80 hodin. Systematicky pracuje s dostupnými seznamy čtenářských dovedností a třídí je podle nastavených kritérií. Účastníci propojují konkrétní postupy s konkrétními čtenářskými dovednostmi, s cílem zvýšení efektivity jejich budoucího plánování výuky ve třídě. Kurz rovněž nabízí praktické osvojení metod práce s žáky v oblasti kritického myšlení a podpory čtenářské gramotnosti.

Název vzdělávacího programu: Čtením a psaním ke kritickému myšlení - 80 h

Číslo akreditace: MSMT-25266/2016-2-648

Účastníci kurzu budou:

  • Plánovat své vlastní lekce a své zkušenosti z jejich realizace sdílet s ostatními.
  • Hledat další témata, s nimiž mohou ve vlastních třídách s těmito metodami pracovat.
  • Vzájemně se upozorňovat o zajímavých pedagogických, psychologických, didaktických, oborových aj. publikacích.
  • Analyzovat a reflektovat jednotlivé metody a postupy, pojmenovávat jejich pozitiva i rizika v kontextu podpory žákovských čtenářských dovedností.
  • Analyzovat čtenářské dovednosti obsažené v metodách RWCT.
  • Formulovat kritéria a indikátory očekávaného žákova výstupu.
  • Chápat principy třífázového modelu učení a plánovat dle něj vlastní vyučovací hodiny.
  • Doplňovat metody kurzu svými vlastními náměty, adaptacemi a variantami.

Po absolvování kurzu budou účastníci schopni:

  • Využívat ve své práci sadu více než 35 metod aktivního učení, které rozvíjejí čtenářství ve všech předmětech.
  • Využívat metod systematicky - ne jen nahodile a pro zpestření vyučování.
  • Používat jako pomůcku pro plánování vyučovací hodiny třífázový model procesu učení evokace / uvědomění si významu informací / reflexe.
  • Plánovat zadání a klást otázky, které míří na rozvíjení myšlenkových operací vyššího řádu.

Kurz je členěn na osm desetihodinových vyučovacích modulů. Některé moduly mohou být rozděleny i na menší, dílčí bloky. Možné je i jiné časové rozdělení, např. 10 dnů x 8 hodin. Předpokládá se, že účastníci věnují dalších cca 20 hodin samostatné práce na plánovité zavádění metod do praxe a reflexi toho, jak se jim dařilo. Součástí požadavků na osvědčení je předložení kompletně zpracované výukové jednotky (podle sady kritérií, kterou účastníci dostávají od lektorů) včetně učitelovy reflexe a včetně ukázek prací žáků.

  • MODUL I - Učitelské prekoncepty, INSERT, E-U-R (Brainstorming, práce s naučným textem - INSERT, metoda Pětilístku, Třífázový model učení E-U-R, Vědomostní kooperativní Bingo, Myšlenková mapa, apod.)
  • MODUL II - Aktivní čtenářské činnosti nad textem, evokace (Ranní čtení, metody Dvojitý zápisník, Poslední slovo patří mně, Diamant, skupinové plánování zavádění metod do praxe, podrobněji k fázi Evokace, apod.)
  • MODUL III - Práce s odborným textem (Ukázková hodina z matematiky, metody Třífázový rozhovor, Turnaj skupin, Skládankové učení, Volné psaní, Kostka, apod.)
  • MODUL IV - Bloomova taxonomie, analýza čtenářských dovedností (metoda Sněhové koule, Řízené čtení, čtení s předvídáním - práce s narativním textem, skupinová práce s Bloomovou taxonomií vzdělávacích cílů, podrobněji k fázi Uvědomění si významu informací, apod.)
  • MODUL V - Styly učení, metody pro práci s narativním textem (Klíčová slova, Ano-Ne, Životabáseň, Párové čtení, podrobněji k fázi Reflexe, apod.)
  • MODUL VI - Hodnocení v prostředí metod RWCT (metoda Vím - Chci vědět - Dozvěděl jsem se, Kmeny a kořeny na téma sumativní a formativní hodnocení v kontextu programu RWCT, Hodnotící kritéria a indikátory, T-graf, Vennův diagram, apod.)
  • MODUL VII - Grafické organizéry a sdílení okolností četby (Alfa Box, Čítárna, Pyramida údajů, Učíme se navzájem, Třídílné zrcadlo, Čtenářská dílna, apod.)
  • MODUL VIII - Dílčí dovednosti v metodách RWCT; shrnutí zkušeností (Prezentace hodin plánovaných podle E-U-R a vyzkoušených ve třídě, Top ten, shrnutí postupů a strategií při plánování zavádění metod do praxe, skupinová i individuální reflexe účastníků, apod.)
Individuální domluva

Obsah kurzu

Tento kurz je vytvořen pro šablonu II/2.6 - a) pro ZŠ. Jeho celkový rozsah je 80 hodin. Systematicky pracuje s dostupnými seznamy čtenářských dovedností a třídí je podle nastavených kritérií. Účastníci propojují konkrétní postupy s konkrétními čtenářskými dovednostmi, s cílem zvýšení efektivity jejich budoucího plánování výuky ve třídě. Kurz rovněž nabízí praktické osvojení metod práce s žáky v oblasti kritického myšlení a podpory čtenářské gramotnosti.

Název vzdělávacího programu: Čtením a psaním ke kritickému myšlení - 80 h

Číslo akreditace: MSMT-25266/2016-2-648

Účastníci kurzu budou:

  • Plánovat své vlastní lekce a své zkušenosti z jejich realizace sdílet s ostatními.
  • Hledat další témata, s nimiž mohou ve vlastních třídách s těmito metodami pracovat.
  • Vzájemně se upozorňovat o zajímavých pedagogických, psychologických, didaktických, oborových aj. publikacích.
  • Analyzovat a reflektovat jednotlivé metody a postupy, pojmenovávat jejich pozitiva i rizika v kontextu podpory žákovských čtenářských dovedností.
  • Analyzovat čtenářské dovednosti obsažené v metodách RWCT.
  • Formulovat kritéria a indikátory očekávaného žákova výstupu.
  • Chápat principy třífázového modelu učení a plánovat dle něj vlastní vyučovací hodiny.
  • Doplňovat metody kurzu svými vlastními náměty, adaptacemi a variantami.

Po absolvování kurzu budou účastníci schopni:

  • Využívat ve své práci sadu více než 35 metod aktivního učení, které rozvíjejí čtenářství ve všech předmětech.
  • Využívat metod systematicky - ne jen nahodile a pro zpestření vyučování.
  • Používat jako pomůcku pro plánování vyučovací hodiny třífázový model procesu učení evokace / uvědomění si významu informací / reflexe.
  • Plánovat zadání a klást otázky, které míří na rozvíjení myšlenkových operací vyššího řádu.

Kurz je členěn na osm desetihodinových vyučovacích modulů. Některé moduly mohou být rozděleny i na menší, dílčí bloky. Možné je i jiné časové rozdělení, např. 10 dnů x 8 hodin. Předpokládá se, že účastníci věnují dalších cca 20 hodin samostatné práce na plánovité zavádění metod do praxe a reflexi toho, jak se jim dařilo. Součástí požadavků na osvědčení je předložení kompletně zpracované výukové jednotky (podle sady kritérií, kterou účastníci dostávají od lektorů) včetně učitelovy reflexe a včetně ukázek prací žáků.

  • MODUL I - Učitelské prekoncepty, INSERT, E-U-R (Brainstorming, práce s naučným textem - INSERT, metoda Pětilístku, Třífázový model učení E-U-R, Vědomostní kooperativní Bingo, Myšlenková mapa, apod.)
  • MODUL II - Aktivní čtenářské činnosti nad textem, evokace (Ranní čtení, metody Dvojitý zápisník, Poslední slovo patří mně, Diamant, skupinové plánování zavádění metod do praxe, podrobněji k fázi Evokace, apod.)
  • MODUL III - Práce s odborným textem (Ukázková hodina z matematiky, metody Třífázový rozhovor, Turnaj skupin, Skládankové učení, Volné psaní, Kostka, apod.)
  • MODUL IV - Bloomova taxonomie, analýza čtenářských dovedností (metoda Sněhové koule, Řízené čtení, čtení s předvídáním - práce s narativním textem, skupinová práce s Bloomovou taxonomií vzdělávacích cílů, podrobněji k fázi Uvědomění si významu informací, apod.)
  • MODUL V - Styly učení, metody pro práci s narativním textem (Klíčová slova, Ano-Ne, Životabáseň, Párové čtení, podrobněji k fázi Reflexe, apod.)
  • MODUL VI - Hodnocení v prostředí metod RWCT (metoda Vím - Chci vědět - Dozvěděl jsem se, Kmeny a kořeny na téma sumativní a formativní hodnocení v kontextu programu RWCT, Hodnotící kritéria a indikátory, T-graf, Vennův diagram, apod.)
  • MODUL VII - Grafické organizéry a sdílení okolností četby (Alfa Box, Čítárna, Pyramida údajů, Učíme se navzájem, Třídílné zrcadlo, Čtenářská dílna, apod.)
  • MODUL VIII - Dílčí dovednosti v metodách RWCT; shrnutí zkušeností (Prezentace hodin plánovaných podle E-U-R a vyzkoušených ve třídě, Top ten, shrnutí postupů a strategií při plánování zavádění metod do praxe, skupinová i individuální reflexe účastníků, apod.)

Lektoři

lektor-1

PhDr. Libor Kyncl , lektor

dříve učitel, nyní lektor a mentor, absolvoval v letech 1997-8 první kurs programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT) v ČR. Od té doby v roli učitele osvojené metody začleňoval do výuky a jako lektor vedl množství seminářů o rozsahu 6-120 hodin věnovaných tomuto programu a podpoře čtenářských dovedností žáků napříč vyučovacími předměty. Stal se mezinárodně certifikovaným lektorem programu „Čtením a psaním ke kritickému myšlení“.
lektor-2

Mgr. Beata Kynclová , lektor

učitelka na ZŠ, nyní na SŠ, lektorka a mentorka, se propagaci a rozvíjení mentoringu ve školském prostředí věnuje řadu let. Po absolvování výcviku v systemickém koučování ji zaujal mentoring a z něho plynoucí příležitosti individuální práce s učiteli a podpora jejich profesního rozvoje. Kromě seminářů o mentoringu vede též výcvik mentorů a peer-mentoring. Členka ČAMV (Česká asociace mentoringu ve vzdělávání). Kromě práce se svými vlastními klienty se jako externí mentorka zapojuje též do množství projektů na Moravě, ve Slezsku i v Čechách.