Inkluze - metodická podpora (ZŠ, 2. stupeň) - 8 hodin

Obrázek kurzu
Bloomova taxonomie DVPP Inkluze Šablony

Obsah kurzu

Tento kurz je vytvořen pro šablonu II/2.8 pro ZŠ. Jeho celkový rozsah je 8 hodin. Cílem kurzu je vedení účastníků k pochopení způsobu volby metod při výuce. Originální systém je postavený na principu Bloomovy taxonomie mentálních operací a na nich stanovených vzdělávacích cílů („Spektrum vzdělávacích metod © Doubková, Tomek“). Bloomova taxonomie říká, že úrovně musejí být budovány postupně, žádnou z nich nelze vynechat a nelze přeskakovat.

 

Název vzdělávacího programu: Jak na volbu vzdělávacích metod na 2. stupni ZŠ při společném vzdělávání

Číslo akreditace: MSMT-25266/2016-2-648

V rámci druhého stupně základní školy bude pedagog řídit vzdělávání obvykle ve všech úrovních Bloomovy taxonomie včetně těch nejvyšších. V optimálním případě bude navazovat na pevné základy vybudované na prvním stupni ZŠ. K tomu bude využívat velmi rozsáhlé palety metod a forem práce. Učitelé by tomuto systému měli rozumět, aby volili metody podle úrovně mentálních operací, kterou chtějí dosáhnout u jednotlivých žáků – to je princip společného vzdělávání. Aby učitel mohl dovést žáka k jeho osobnímu maximu, musí umět individualizovat nejen cíle vzdělávání, ale také k nim adekvátní metody. Právě rozšiřování uvědomění v této oblasti a praktickému nácviku volby metod je věnována podstatná část kurzu.

Kurz je realizován prostřednictvím jednoho osmihodinového vyučovacího modulu, jehož obsahem jsou témata:

  • Bloomova taxonomie mentálních operací a charakteristiky žákových činností na jednotlivých úrovních - indikátory jejich dosažení v jednotlivých vyučovacích předmětech
  • Příklady metod pro jednotlivé úrovně, jejich rozbor z hlediska toho co dělá učitel i co dělá žák
  • Spolupráce pedagogů a sdílení zkušeností s používáním metod v situaci společného vzdělávání (práce metodických sdružení, formulování strategií pro určité vyučovací předměty)
  • Práce s metodami při společném vzdělávání – rozbor z hlediska učitele i žáka
  • Konkrétní zkušenosti z praxe, otázky účastníků, praktická řešení konkrétních kazuistik, modelové situace
Individuální domluva

Obsah kurzu

Tento kurz je vytvořen pro šablonu II/2.8 pro ZŠ. Jeho celkový rozsah je 8 hodin. Cílem kurzu je vedení účastníků k pochopení způsobu volby metod při výuce. Originální systém je postavený na principu Bloomovy taxonomie mentálních operací a na nich stanovených vzdělávacích cílů („Spektrum vzdělávacích metod © Doubková, Tomek“). Bloomova taxonomie říká, že úrovně musejí být budovány postupně, žádnou z nich nelze vynechat a nelze přeskakovat.

 

Název vzdělávacího programu: Jak na volbu vzdělávacích metod na 2. stupni ZŠ při společném vzdělávání

Číslo akreditace: MSMT-25266/2016-2-648

V rámci druhého stupně základní školy bude pedagog řídit vzdělávání obvykle ve všech úrovních Bloomovy taxonomie včetně těch nejvyšších. V optimálním případě bude navazovat na pevné základy vybudované na prvním stupni ZŠ. K tomu bude využívat velmi rozsáhlé palety metod a forem práce. Učitelé by tomuto systému měli rozumět, aby volili metody podle úrovně mentálních operací, kterou chtějí dosáhnout u jednotlivých žáků – to je princip společného vzdělávání. Aby učitel mohl dovést žáka k jeho osobnímu maximu, musí umět individualizovat nejen cíle vzdělávání, ale také k nim adekvátní metody. Právě rozšiřování uvědomění v této oblasti a praktickému nácviku volby metod je věnována podstatná část kurzu.

Kurz je realizován prostřednictvím jednoho osmihodinového vyučovacího modulu, jehož obsahem jsou témata:

  • Bloomova taxonomie mentálních operací a charakteristiky žákových činností na jednotlivých úrovních - indikátory jejich dosažení v jednotlivých vyučovacích předmětech
  • Příklady metod pro jednotlivé úrovně, jejich rozbor z hlediska toho co dělá učitel i co dělá žák
  • Spolupráce pedagogů a sdílení zkušeností s používáním metod v situaci společného vzdělávání (práce metodických sdružení, formulování strategií pro určité vyučovací předměty)
  • Práce s metodami při společném vzdělávání – rozbor z hlediska učitele i žáka
  • Konkrétní zkušenosti z praxe, otázky účastníků, praktická řešení konkrétních kazuistik, modelové situace

Lektoři

lektor-1

Mgr. Anna Doubková , lektor

Posláním Mgr. Anny Doubkové je  pomáhat v profesní reflexi a sebereflexi, a to především učitelům a vedení ve školách, ale i ve firmách; pomáhat kultivovat mezilidské vztahy a schopnost komunikovat. Mgr. Anna Doubková pracuje ve dvojici s PaedDr Karlem Tomkem - dvojice Doubková - Tomek působí po celé České republice.
lektor-2

PaedDr. Karel Tomek , lektor

je certifikovaným lektorem implementátorem pro společné vzdělávání. Pracuje ve stálém tandemu s Mgr. Annou Doubkovou (Doubková - Tomek, D&T, DaT) a stejně jako ona je pedagogem s dlouholetou pedagogickou praxí. Jejich témata jsou výukové metody, práce s motivací žáků i dospělých – učitelů i jiných pracovníků. Již druhou desítku let působí jako lektoři DVPP, a to i prostřednictvím moderních technologií (včetně eLearningu). Jsou autory různých článků, publikací a knih. Za důležité považují téma tvorby a následné inovace školních vzdělávacích programů, spolupracují s ČŠI při implementaci systémů InspIS ve školách. Práce se ŠVP je aktuální právě v období zavádění společného vzdělávání do praxe. Školám poskytují konzultace a metodickou podporu. Působí také jako koučové a mentoři v různých oblastech ve školství i mimo něj.