Inkluze - metodická podpora (ZŠ, 2. stupeň) - 8 hodin
Obsah kurzu
Tento kurz je vytvořen pro šablonu II/2.8 pro ZŠ. Jeho celkový rozsah je 8 hodin. Cílem kurzu je vedení účastníků k pochopení způsobu volby metod při výuce. Originální systém je postavený na principu Bloomovy taxonomie mentálních operací a na nich stanovených vzdělávacích cílů („Spektrum vzdělávacích metod © Doubková, Tomek“). Bloomova taxonomie říká, že úrovně musejí být budovány postupně, žádnou z nich nelze vynechat a nelze přeskakovat.
Název vzdělávacího programu: Jak na volbu vzdělávacích metod na 2. stupni ZŠ při společném vzdělávání
Číslo akreditace: MSMT-25266/2016-2-648
V rámci druhého stupně základní školy bude pedagog řídit vzdělávání obvykle ve všech úrovních Bloomovy taxonomie včetně těch nejvyšších. V optimálním případě bude navazovat na pevné základy vybudované na prvním stupni ZŠ. K tomu bude využívat velmi rozsáhlé palety metod a forem práce. Učitelé by tomuto systému měli rozumět, aby volili metody podle úrovně mentálních operací, kterou chtějí dosáhnout u jednotlivých žáků – to je princip společného vzdělávání. Aby učitel mohl dovést žáka k jeho osobnímu maximu, musí umět individualizovat nejen cíle vzdělávání, ale také k nim adekvátní metody. Právě rozšiřování uvědomění v této oblasti a praktickému nácviku volby metod je věnována podstatná část kurzu.
Kurz je realizován prostřednictvím jednoho osmihodinového vyučovacího modulu, jehož obsahem jsou témata:
- Bloomova taxonomie mentálních operací a charakteristiky žákových činností na jednotlivých úrovních - indikátory jejich dosažení v jednotlivých vyučovacích předmětech
- Příklady metod pro jednotlivé úrovně, jejich rozbor z hlediska toho co dělá učitel i co dělá žák
- Spolupráce pedagogů a sdílení zkušeností s používáním metod v situaci společného vzdělávání (práce metodických sdružení, formulování strategií pro určité vyučovací předměty)
- Práce s metodami při společném vzdělávání – rozbor z hlediska učitele i žáka
- Konkrétní zkušenosti z praxe, otázky účastníků, praktická řešení konkrétních kazuistik, modelové situace
Obsah kurzu
Tento kurz je vytvořen pro šablonu II/2.8 pro ZŠ. Jeho celkový rozsah je 8 hodin. Cílem kurzu je vedení účastníků k pochopení způsobu volby metod při výuce. Originální systém je postavený na principu Bloomovy taxonomie mentálních operací a na nich stanovených vzdělávacích cílů („Spektrum vzdělávacích metod © Doubková, Tomek“). Bloomova taxonomie říká, že úrovně musejí být budovány postupně, žádnou z nich nelze vynechat a nelze přeskakovat.
Název vzdělávacího programu: Jak na volbu vzdělávacích metod na 2. stupni ZŠ při společném vzdělávání
Číslo akreditace: MSMT-25266/2016-2-648
V rámci druhého stupně základní školy bude pedagog řídit vzdělávání obvykle ve všech úrovních Bloomovy taxonomie včetně těch nejvyšších. V optimálním případě bude navazovat na pevné základy vybudované na prvním stupni ZŠ. K tomu bude využívat velmi rozsáhlé palety metod a forem práce. Učitelé by tomuto systému měli rozumět, aby volili metody podle úrovně mentálních operací, kterou chtějí dosáhnout u jednotlivých žáků – to je princip společného vzdělávání. Aby učitel mohl dovést žáka k jeho osobnímu maximu, musí umět individualizovat nejen cíle vzdělávání, ale také k nim adekvátní metody. Právě rozšiřování uvědomění v této oblasti a praktickému nácviku volby metod je věnována podstatná část kurzu.
Kurz je realizován prostřednictvím jednoho osmihodinového vyučovacího modulu, jehož obsahem jsou témata:
- Bloomova taxonomie mentálních operací a charakteristiky žákových činností na jednotlivých úrovních - indikátory jejich dosažení v jednotlivých vyučovacích předmětech
- Příklady metod pro jednotlivé úrovně, jejich rozbor z hlediska toho co dělá učitel i co dělá žák
- Spolupráce pedagogů a sdílení zkušeností s používáním metod v situaci společného vzdělávání (práce metodických sdružení, formulování strategií pro určité vyučovací předměty)
- Práce s metodami při společném vzdělávání – rozbor z hlediska učitele i žáka
- Konkrétní zkušenosti z praxe, otázky účastníků, praktická řešení konkrétních kazuistik, modelové situace