Komunikační dovednosti - 24 hodin

Obrázek kurzu
argumentace EDVIA komunikace konflikty naslouchání sociální služby vyjednávání

Obsah kurzu

Chcete poznat pravidla efektivní komunikace v sociálních službách s různými typy uživatelů?

Seznamte se s technikami aktivního naslouchání a argumentace včetně praktických ukázek v rámci vybraných uživatelů soc. služeb.

Délka kurzu:  24 h

Název a číslo akreditace MPSV ČR: Základy komunikačních dovedností, A2017/0785-SP/PC

EDVIA: Komunikační dovednosti v sociální práci, 2016/0530-PC/SP/VP/PP

 

Z obsahu kurzu:

1 modul: KOMUNIKACE

  • Nejprve se podíváme na komunikaci obecně – seznámíme se s teorií, představíme si terminologie, komunikační toky, rozhovor/vedení, podpora, chyby, ukázky rozhovorů v soc. službách s různými uživateli (skupinová práce).
  • Definujeme si klíčové problémy - komunikační bariéry, popis problému, nácvik řešení.
  • Představíme si základní komunikační model - pozornost, signály, spolupráce, model přenosu.
  • Dále se podíváme na verbální komunikaci - popis/ukázky/cvičení, motivace ke komunikaci a neverbální komunikace - základní pojmy/rozpory verbální x neverbální, ukázky postojů, posedů, mimiky, příklady neverbální komunikace u různých uživatelů.
  • Na závěr tohoto modulu si vyzkoušíme praktický nácvik různých rolí.

2. modul: KONFLIKTY

  • Z kraje modulu si osvojíme původ a teorie konfliktů -  vymezení pojmu, cyklus, druhy.
  • Dále se podíváme na řešení konfliktů -  postupy, druhy řešení, interpersonální konflikty, vymezení, druhy.
  • Představíme si druhy konfliktů - konflikty na pracovišti - vznik, průběh, řešení, skupinové konflikty, konflikty ve veřejném prostoru, konflikty organizací, konflikt veřejný zájem x uživatel, konflikty zájmových skupin.
  • V neposlední řadě se zaměříme na důsledky konfliktů, stres – vymezení pojmu, symptomy a na nácvik konfliktů s různými uživateli.

3. modul: AKTIVNÍ NASLOUCHÁNÍ A ARGUMENTACE

  • Nejdříve se podíváme na vymezení pojmů -  pasivní a aktivní naslouchání, argumentace, informace.
  • Dále si osvojíme pravidla aktivního naslouchání – empatie, zrakový kontakt, vhodné postoje, pozornost.
  • Věnovat se budeme i technikám aktivního naslouchání - povzbuzování, objasňování, parafráze, reflexe, shrnutí, uznání.
  • Řekneme si, co jsou argumentace a jaký je jejích význam - postup argumentace. Představíme si argumentační fauly - důraz na rozum, důraz na emoce, chybné vyvození, chybná příčina, obsahové chyby, chybné útoky a vyzkoušíme si nácvik na situacích v běžném i profesním životě.

4. modul: VYJEDNÁVÁNÍ

  • Poslední modul budeme věnovat vyjednávání. Na začátek si vymezíme základní pojmy -  vyjednávání, role, cíle.
  • Předvedeme si vyjednávací taktiky -  prodej, jednání, příklady, nátlakové taktiky – manipulace, nátlakové taktiky využívající prostředí.
  • A nakonec si definujeme faktory úspěšného jednání - faktory ovlivňující jednání, síla, čas, informace, dovednosti.
Individuální domluva

Obsah kurzu

Chcete poznat pravidla efektivní komunikace v sociálních službách s různými typy uživatelů?

Seznamte se s technikami aktivního naslouchání a argumentace včetně praktických ukázek v rámci vybraných uživatelů soc. služeb.

Délka kurzu:  24 h

Název a číslo akreditace MPSV ČR: Základy komunikačních dovedností, A2017/0785-SP/PC

EDVIA: Komunikační dovednosti v sociální práci, 2016/0530-PC/SP/VP/PP

 

Z obsahu kurzu:

1 modul: KOMUNIKACE

  • Nejprve se podíváme na komunikaci obecně – seznámíme se s teorií, představíme si terminologie, komunikační toky, rozhovor/vedení, podpora, chyby, ukázky rozhovorů v soc. službách s různými uživateli (skupinová práce).
  • Definujeme si klíčové problémy - komunikační bariéry, popis problému, nácvik řešení.
  • Představíme si základní komunikační model - pozornost, signály, spolupráce, model přenosu.
  • Dále se podíváme na verbální komunikaci - popis/ukázky/cvičení, motivace ke komunikaci a neverbální komunikace - základní pojmy/rozpory verbální x neverbální, ukázky postojů, posedů, mimiky, příklady neverbální komunikace u různých uživatelů.
  • Na závěr tohoto modulu si vyzkoušíme praktický nácvik různých rolí.

2. modul: KONFLIKTY

  • Z kraje modulu si osvojíme původ a teorie konfliktů -  vymezení pojmu, cyklus, druhy.
  • Dále se podíváme na řešení konfliktů -  postupy, druhy řešení, interpersonální konflikty, vymezení, druhy.
  • Představíme si druhy konfliktů - konflikty na pracovišti - vznik, průběh, řešení, skupinové konflikty, konflikty ve veřejném prostoru, konflikty organizací, konflikt veřejný zájem x uživatel, konflikty zájmových skupin.
  • V neposlední řadě se zaměříme na důsledky konfliktů, stres – vymezení pojmu, symptomy a na nácvik konfliktů s různými uživateli.

3. modul: AKTIVNÍ NASLOUCHÁNÍ A ARGUMENTACE

  • Nejdříve se podíváme na vymezení pojmů -  pasivní a aktivní naslouchání, argumentace, informace.
  • Dále si osvojíme pravidla aktivního naslouchání – empatie, zrakový kontakt, vhodné postoje, pozornost.
  • Věnovat se budeme i technikám aktivního naslouchání - povzbuzování, objasňování, parafráze, reflexe, shrnutí, uznání.
  • Řekneme si, co jsou argumentace a jaký je jejích význam - postup argumentace. Představíme si argumentační fauly - důraz na rozum, důraz na emoce, chybné vyvození, chybná příčina, obsahové chyby, chybné útoky a vyzkoušíme si nácvik na situacích v běžném i profesním životě.

4. modul: VYJEDNÁVÁNÍ

  • Poslední modul budeme věnovat vyjednávání. Na začátek si vymezíme základní pojmy -  vyjednávání, role, cíle.
  • Předvedeme si vyjednávací taktiky -  prodej, jednání, příklady, nátlakové taktiky – manipulace, nátlakové taktiky využívající prostředí.
  • A nakonec si definujeme faktory úspěšného jednání - faktory ovlivňující jednání, síla, čas, informace, dovednosti.